Kongres Rozwoju Edukacji to środowiskowe spotkanie osób, którym bliska jest problematyka rozwijania i unowocześniania polskiej edukacji, między innymi poprzez wykorzystanie innowacyjnych technologii w kształceniu. Kongres przygotowywany jest na podstawie doświadczeń płynących z organizacji dziesięciu edycji konferencji „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym” (
www.e-edukacja.net) i stanowi jej kontynuację, jednak znacznie poszerzono zakres tematyczny wydarzenia oraz formy aktywności przewidziane podczas dwudniowych obrad. Nie zmieniło się natomiast grono organizatorów, którym jak zawsze przewodniczy Fundacja Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych, współpracując z Uczelniami Założycielami Fundacji: Uniwersytetami Ekonomicznymi z Katowic, Krakowa, Poznania i Wrocławia oraz Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Gospodarzem tegorocznej, I edycji wydarzenia będzie Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. Kongres wspierają również partnerzy merytoryczni: Instytut Badań Edukacyjnych oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators.
Tematyka Kongresu koncentruje się na roli uczelni w rozwoju społeczeństwa oraz na rozwoju samych ośrodków akademickich odpowiadającym oczekiwaniom różnych grup odbiorców ich oferty dydaktycznej. Nowoczesność oferty jest w tym kontekście utożsamiana z jednej strony z poszukiwaniem innowacyjnych form i metod kształcenia, z drugiej zaś strony – z prowadzeniem w szerokim zakresie edukacji całożyciowej. Warto przy tym spojrzeć na formy kształcenia nie tylko przez pryzmat wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (co było głównym obszarem rozważań podczas dziesięciu edycji konferencji e-edukacja.net), ale również poszukiwania nowatorskich metod realizacji zajęć akademickich na uczelni. Z kolei wdrażanie na uczelniach idei lifelong learning obejmuje projektowanie ścieżek kształcenia akademickiego i zawodowego na różnych etapach życia. Warto tu zwrócić uwagę na dwa rodzaje wyzwań, z którymi muszą się zmierzyć uczelnie – pierwszym z nich jest opracowanie i realizacja zróżnicowanej oferty, dostosowanej do potrzeb słuchaczy w różnym wieku i o różnych doświadczeniach, a drugim przygotowanie warunków umożliwiających uznawanie kwalifikacji zdobytych poza uczelnią i ich uwzględnianie w ścieżce kształcenia formalnego w ramach regularnych studiów.
Wizerunek nowoczesnej uczelni stał się dla wielu ośrodków akademickich kluczowym czynnikiem w konkurowaniu o studenta. Natomiast rosnąca świadomość konieczności uczenia się przez całe życie, edukacji interdyscyplinarnej oraz ciągłego doskonalenia zawodowego przynosi uczelniom nowe możliwości rozwoju i świadczenia usług dydaktycznych wykraczających swoim zasięgiem daleko poza lokalną społeczność studencką. Światowe trendy w tym zakresie, a szczególnie nieustannie poszerzana oferta masowych otwartych kursów online (MOOCs), skłaniają do uwzględniania w ofercie uczelni także działań adresowanych do międzynarodowej społeczności uczących się.
Program Kongresu obejmuje:
- warsztaty tematyczne w dniu poprzedzającym obrady konferencyjne,
- obrady konferencyjne w sesji plenarnej i sesjach równoległych, a w ich ramach referaty prezentowane przez zaproszonych prelegentów,
- analizę trendów technologicznych podczas specjalnej sesji seminaryjnej,
- prezentację rozwiązań, pomysłów oraz projektów badawczych z obszaru edukacji w ramach specjalnej sesji Famelab, do której tworzenia zapraszamy wszystkich zainteresowanych – z 4-minutowymi wystąpieniami,
- dyskusje przy „okrągłych stołach”, poprzedzone plenarną prezentacją zagadnień problemowych przez moderatorów oraz zakończone wysłuchaniem wypracowanych wniosków podczas zamykającej sesji plenarnej.
Przyjęta formuła obejmie również działania prowadzone po Kongresie – przygotowanie pisemnych wniosków z dyskusji przy „okrągłych stołach”. Wnioski te jako postulaty środowiska zostaną przedłożone w MNiSW oraz upublicznione w czasopismach akademickich.
Ogólnopolskie konferencje – środowiskowe spotkania uczelni ekonomicznych – mają już swoją historię. Organizowane są systematycznie od 2002 r. przez Fundację, zwykle dwa razy w roku, we współpracy z innymi instytucjami zajmującymi się problematyką szkolnictwa wyższego. Współorganizatorami konferencji są: Szkoła Główna Handlowa w Warszawie oraz Uniwersytety Ekonomiczne w Katowicach, Krakowie, Poznaniu i we Wrocławiu. Uczelnie te kolejno podejmują się roli gospodarza spotkań.
W latach 2002−2013 odbyło się dwadzieścia takich konferencji:
- „Akredytacja – krajobraz polski” – zorganizowana wiosną 2002 r. w Łodzi wspólnie
z Fundacją Edukacyjną Przedsiębiorczości i UKA;
- „Kierunki studiów ekonomicznych w Polsce: stan obecny i propozycje zmian” – zorganizowana jesienią 2002 r. wspólnie z Fundacją Edukacyjną Przedsiębiorczości
i Sekcją Ekonomiczną Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. Gospodarzem tej konferencji była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie;
- „Wymiar europejski studiów ekonomicznych w Polsce” - zorganizowana wiosną 2003 r. wspólnie z Fundacją Akademii Ekonomicznej w Poznaniu i UKA. Gospodarzem tej konferencji była Akademia Ekonomiczna w Poznaniu;
- „Model współdziałania uczelni publicznych i niepublicznych” - zorganizowana jesienią 2003 r. wspólnie z Fundacją Rektorów Polskich i KUN. Gospodarzem konferencji była Wyższa Szkoła Ubezpieczeń i Bankowości w Warszawie;
- „Dobre obyczaje w kształceniu akademickim” – zorganizowana wiosną 2004 r. wspólnie z Akademią Ekonomiczną w Krakowie oraz katedrami nauk filozoficznych akademii ekonomicznych. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Krakowie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym” – zorganizowana jesienią 2004 r. wspólnie z publicznymi uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Katowicach;
- „Organizacja procesu dydaktycznego oraz zarządzanie wiedzą w ekonomicznym szkolnictwie wyższym” – zorganizowana latem 2005 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym II” – zorganizowana jesienią 2005 r. wspólnie z publicznymi uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie;
- „Standardy kształcenia wyższego – perspektywa polska i europejska” – zorganizowana latem 2006 r. wspólnie z publicznymi uczelniami ekonomicznymi oraz Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Poznaniu;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym III” – zorganizowana jesienią 2006 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Krakowie;
- „Kształtowanie postaw przedsiębiorczych a edukacja ekonomiczna” – zorganizowana latem 2007 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi, Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności oraz NBP. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Katowicach;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym IV” – zorganizowana jesienią 2007 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym V” – zorganizowana jesienią 2008 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu;
- „Proces Boloński a strategie rozwoju szkół wyższych” – zorganizowana wiosną 2009 r. wspólnie
z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem spotkania była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym VI” – zorganizowana jesienią 2009 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Akademia Ekonomiczna w Katowicach;
- „Proces Boloński - dalsze wyzwania dla szkolnictwa wyższego” – zorganizowana wiosną 2010 r. wspólnie
z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem spotkania był Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym VII” – zorganizowana jesienią 2010 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym VIII” – zorganizowana jesienią 2011 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym IX” – zorganizowana jesienią 2012 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu;
- „Uczenie się przez całe życie - nowe wyzwanie dla szkół wyższych?” – zorganizowana wiosną 2013 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji była Szkoła Główna Handlowa w Warszawie;
- „Rozwój e-edukacji w ekonomicznym szkolnictwie wyższym” – zorganizowana jesienią 2013 r. wspólnie z uczelniami ekonomicznymi. Gospodarzem konferencji był Uniwersytet Ekonomiczny Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach;
- I Kongres Uniwersytetów Dziecięcych – zorganizowany wiosną 2014 r. Gospodarzem Kongresu był Senat RP.
Zgodnie z misją Fundacji wyżej wymienione konferencje służą nie tylko celom merytorycznym, ale także integracji środowisk uczelni kształcących przyszłych ekonomistów i menedżerów. Ich tytuły wskazują, że poświęcone są one tematyce ważnej i aktualnej. Spotkania te stanowią jeden z wielu obszarów działalności Fundacji. Więcej informacji nt. przedsięwzięć na rzecz edukacji ekonomicznej dostępnych jest na stronie: www.fundacja.edu.pl.